marți, 21 septembrie 2010

Where are the old days?

Cat de repede trecem de la gradinita la scoala, mai apoi la liceu, poate dupa la facultate, vom avea un job, casa, familie, copii, treburi, griji, riduri de la atatea urlete noaptea sau de la orele peste program. Cand eram mici, daca aveam 3 ani si 6 luni, gata, deja aveam 4 ani. Mai apoi, cand mai cresteam putin, pe la 9-10 ani, nu pierdeam nicio luna. Am 10 ani si 2 luni. Acuma deja procesul incetineste si, daca ai 14 ani si 9 luni, zici ca ai 14 ani. Oare asa o sa se intample pe parcursul vietii noastre? O sa ne dam seama intr-un final ca timpul trece prea repede si trebuie sa absorbim fiecare clipa?

Dar se pare ca nu numai timpul trece repede. Locurile se schimba la fel de repede. Cunostintele. Relatiile pe care le ai cu anumiti oameni, unele de ura, altele de prietenie. Prietenii se transforma in dusmani in mai putin de cateva zile. Oamenii pe care ii cunosti de atatia ani te barfesc, uneori pe la spate, alteori pe fata. Colegii pe care i-ai urat din primul moment in care i-ai vazut incep sa te sustina, chiar sa te ajute cand esti in impas. Roata se intoarce, apoi se mai intoarce inca o data. Si nu toti rezista acestor rotiri succesive. Poate unii sunt mai tari. Poate altii se dau batuti usor.

Poate ca viata e mai palpitanta pe marginea prapastiei. Dar atunci cand simti ca te prabusesti, trebuie sa realizezi ca un pas inapoi te poate salva. Sau un pas mai departe te poate afunda atat de mult. Si poate ca singura persoana care trece pe langa tine este unul dintre cei mai buni prieteni de-ai tai. Si totusi, te poate lasa acolo, sa te scufunzi incet, lin, pana nu o sa se mai distinga nicio trasatura care a fost odata a ta. Poate ca daca acea persoana ar fi un dusman ar face acelasi lucru sau te-ar ajuta, dandu-si seama ca are inima, ca are sentimente si ca nu este o persoana fara simtiri si fara rationament, si, astfel, te-ar putea surprinde. Am ajunge in acest fel la o intrebare aparent simpla. Cum deosebim prietenii adevarati de cei falsi? Ei bine, acestei intrebari nu i se poate da un raspuns. Nu poti sa spui ca 'simti tu' cand este un prieten adevarat sau nu. Nu poti sa zici ca 'ai incredere' in cineva. Poate chiar persoana in care ai cea mai mare incredere te tradeaza. Poate ca simti ca cineva te uraste, cand tot ceea ce vrea sa faca acea persoana este sa se bage in discutie, fiindca a auzit ca aveti interese comune sau fiindca are o parere diferita de parerea ta. Oare viata chiar e mai palpitanta pe marginea prapastiei?

Conteaza sa ai multi multi oameni in lista de mess? Conteaza cate invitatii de prietenie primesti pe zi pe facebook? Sau pe hi5? Sau cate follow-uri ai pe twitter? Sau cate vizualizari ai pe youtube? Astea nu iti garanteaza ca esti o persoana de succes. Nu iti garanteaza ca toti cei care ti-au dat follow, ti-au vizualizat filmuletul sau te-au acceptat in lista de mess te cunosc si te plac. Luam un simplu exemplu. Justin Bieber are 330 milioane de vizualizari pe youtube. Si cate dislike-uri? O persoana poate sa aibe 5 milioane de prieteni pe facebook. Toti sunt prieteni? Nu este nici macar un dusman? O persoana care sa nu te simpatizeze?

I just miss all the mess that we made
When we still have the passion to hate
Acum 8 ani, cand eram niste pici fara prea multe cunostinte de matematica, cu ecuatii, inecuatii si triunghiul lui Pascal, de fizica, cu fenomenele mecanice su termice, atunci cand ne cataram noi in copaci cat era ziua de lunga si ne luptam cu bete, atunci cand nu foloseam calculatorul pentru simplul fapt ca nu aveam unul sau daca aveam nu aveam nevoie de el, atunci cand mergeam pe lacul inghetat fara sa ne pese de cadeam in fund, de ne rupeam o mana sau de ajungeam la fundul apei, ca era gheata prea subtire, atunci eram mai inocenti, mai sinceri, nu aveam atatea secrete, nu stiam sa barfim pe la spate, nu aveam dusmani sau prieteni care sa ne lase la greu. Atunci eram o mare familie care, de-a lungul timpului s-a destramat, s-a imprastiat in diferite colturi. De atunci am invatat sa mintim, am invatat sa fim nerespectuosi cu cei pe care trebuia sa ii respectam cel mai mult, am invatat sa ne facem prieteni de care sa ne batem joc sau pe care sa-i lasam cand au mai mare nevoie de noi, dar simtindu-se in siguranta fiindca au pe cine sa se bazeze, am invatat sa barfim cu nerusinare, am invatat sa fim secretosi si sa radem in fetele celora care nu stiau marele si importantul secret, care, probabil, era unul nesemnificativ. Asta am invatat in 8 ani. Am invatat sa ne degradam pe noi insine. Si asta s-a si intamplat. Ne-am innegrit sufletul cu o ura imensa, fara sa ne gandim ca alti pot chiar sa sufere enorm de la pica pe care le-o purtam in fiecare zi... de dimineata, pana seara tarziu, din momentul in care ii vedem pentru prima oara cand incepe o noua zi, pana in momentul in care ii vedem cum ne fac cu mana, fiindca... pleaca. Pleaca, insa, tristi, pentru ca stiu ca nu le vom face cu mana inapoi.

Oare ne era mai bine atunci? Sau acuma este mult mai bine? Era mai bine sa ne afundam intr-un morman de frunze si apoi sa ne tavalim pe jos sau e mai bine sa stam toata ziua la calculator, bagand in noi junk food si scriindu-le ''prietenilor'' cu 'neam', 'vam', 'ceam', 'incai' si altele? O alegere grea?

8 comentarii:

  1. Unu la mana, Ilinca, calmeaza-te! Si sa nu va luati la cutite la scoala cat sunt eu plecata. Ma simt ca un gangplank in momentul asta :( Post-ul asta, iti JUR EU, nu e nevoie s-o faca numai Mihai, NU E DES-PRE TI-NE! Calmeaza-te! Noi suntem inca la stadiul de amici :D There! Am rezolvat-o :)) >:D<

    Tu cere-ti scuze pentru stii tu ce, oricat de incapatanat ai fi, si tu inghite odata scuzele si poarta-te normal! Si cere-ti si tu ca l-ai facut emo (desi e o tampenie si era doar o gluma stupida, nu vad marea relevanta, da' whatever, oi fi eu aia care n-ar da nici doi bani :)) )

    De unde stii tu cum merge pe Twitter, ai si tu cont? Doar n-ai! E, na, acum si tu exagerezi, Mihai (ca sa nu-ti bag porecla pe-aci ca stim noi ciiine mai citesssste acest bloooog incaaa) ca aia cu care zici tu ca rupi o prietenie definitiv in mod normal nu-ti sunt pe bune prieteni.
    Si as da un reply ultra super complex, dar tre' sa ma imbrac ca la 7 plec si de la 6 tot scriu la multi ani-uri si chestii!

    RăspundețiȘtergere
  2. Ma rezum doar la a te intreba: dar tu ce faceai in gimnaziu?
    ("am invatat sa fim secretosi si sa radem in fetele celora care nu stiau marele si importantul secret, care, probabil, era unul nesemnificativ")

    RăspundețiȘtergere
  3. Nu stiu ce s-a intamplat Mihai de ti-ai adus asa aminte de 5-8?? nu erai tu ala care zicea ca nu mai vrei sa ai nici o legatura cu acea "realitate"??..avand in vedere ca Alina a pus deja punctul pe I...(multumesc:))..pot decat sa te intreb oare chiar nu te recunosti in aproape toate aceste lucruri??...sau acum te-ai schimbat??

    RăspundețiȘtergere
  4. Ileana chill. Si nu cred ca mai citeste... Sper macar.

    Alina, sper ca ai vazut ca am folosit pronumele 'noi', nu 'voi' sau 'tu'.

    Anonim (ce surpriza!), nu am spus nimic de 5-8, m-am referit la 'acum 8 ani'. Poate ca au fost 2-3 pasaje despre gimnaziu si din moment ce am spus 'noi' inseamna ca ma regasesc in ceea ce am spus, dar ar trebui sa se regaseasca si altii.

    RăspundețiȘtergere
  5. OK...maybe I'm just clueless... but... Maybe some of us learned how to cherish and love our friends and family in these 8 years....maybe some of us learned how to respect them... how to believe in them and support them... I really like to believe that you did too.I really like to think that whatever happened between you and your friends...you'll just work it out together and everything will tun out just fine. :)

    RăspundețiȘtergere
  6. Unu' la mana (God, ce tic scriitoricesc idiot), si daca ar citi ar fi bine si yay, you sort of made up, cel putin nu mi s-a mai parut asa suparata azi :D Today was my bloody stupid awful day.

    Anonim, despre care am mai citit si banuiesc ca esti o fosta colega a lui Mihai (rimglish cred ca e tipic gagicaresc si sper sa nu incurc borcanele, dar scrii ca o tipa - iar in cazul in care gresesc, esti un tip extrem de sensibilos din punct de vedere al observatiilor pe care le faci), vroiam sa iti spun ca eu consider ca ultimele tale doua propozitiuni sunt defapt o generalizare :D
    Altfel, sa stii ca toti spunem ca "vai, de abia astept sa scap de ala, ala, ala" si ne trezim mai apoi ca ducem dorul, e un lucru firesc. Analog sitiuatiei cu "vai ce ma enerveaza sor-mea, de abia astept sa plece la Master". O data pe saptamana plang de dorul ei :(

    Imi mai pot permite sa-ti spun ceva? You only learn to respect when you get respected. At least THAT tiny lil' bit. Eu am indragit-o pe fosta mea profa de roaman pana m-a facut proasta in fata, dupa ce ca eram singura care a stat tot anul la orele ei si care isi facea temele si etc. SINGURA! DEci 1 din 25! Acum cand ma gandesc la ea imi aduc aminte de-o doamna mica, in negru, rea, desteapta , dar, subliniez, FOARTE RAUTACIOASA!

    Cred c-am aberat destul, ma duc sa ma uit la luna (ha, Mihai, intr-un sfert de ora ma pot culca cu ea pe perna langa mine :P)

    RăspundețiȘtergere
  7. ok...maybe I should have signed "Anonim 2" :)) 'cause only the second comment was mine...so... judge again :)) I am a girl...but this is not even half important... the point is that I think you can still respect the people around you even if they don't really give a fuck if you do or not... maybe it's just me but I like to think that the world is a beautiful place where people live together and love and respect each other( that excluding the half-animal humans)

    RăspundețiȘtergere
  8. Eu am sa ma limitez la a comenta ce a scris Mihai.

    In primul rand, sunt de acord cu faza cu trecerea timpului. La 3 ani nu vroiai decat sa ai 16-17, iar acum tot ce vrei e sa fii din nou la gradinita (desi eu mai trec si prin faze in care nu-mi doresc decat sa am vreo 25 de ani, din simplul motiv ca uneori ma apuca asa un sictir de scoala si de materii inutile ca abia astept sa se incheie capitolul educatiei si sa stiu ca pot sa uit toate inutilitatile care nu ma intereseaza, nu ma vor interesa si pe care nu vreau sa le stiu)

    Doi la mana, mi se pare cam exagerat postul cu totul. "dusmani" mi se pare un cuvant prea dur. Nu cred ca se pot uri oamenii intr-atat incat sa se considere dusmani. Adica eu personal n-am sa-l cosider pe x un dusman pentru ca ma vorbeste pe la spate, chiar daca imi era cel mai bun prieten. Acum vorbesc din experienta. Un om cu doua fete, da; o persona nedemna de incredere cu care nu vreau sa mai am de-aface da, dar nu un dusman. Nu te barfeste nimeni pe la spate la 13-17 ani pentru ca ti-e dusman, ci doar pentru ca i se pare amuzant. Dusman e prea mult spus, dupa mine.
    Daca e pe bune ce scrii tu, atunci in locul tau nici nu pomeneam de incident. Indiferenta doare mai rau decat daca tipi la el/ea. Asa arati ca te-a deranjat, poate chiar ca te-a durut gestul, dar daca te faci ca ploua si suferi in tacere, la tine acasica unde nu te vede nimeni...ma rog, nu zic ca x o sa vina in genunchi cerandu-ti scuze, dar mi se pare ca iesi mai nesifonat din situatie daca te prefaci ca nu-ti pasa...si daca,desigur, nu mai dai doua cepe degerate pe respectiva persoana.
    Acum, sa nu se simta nimeni lezat, eu citesc ce scrie Mihai si imi dau si eu cu parerea, repet a mia oara, din exterior, fara sa am habar ce s-a intamplat, daca s-a intamplat.

    Numero tres, daca esti pe marginea prapastiei, nu te afunzi in nimic, ci cazi. Si mai palpitant, ca sa te citez si ca sa folosesc aceeasi metafora, nu e sa traiesti pe marginea prapastiei. Ai doar o viata (ma rog, nu cred asta,personal cred in reincarnare, dar chiar si asa, toate vietile sunt niste lectii si niste experiente care merita traite din plin), asa ca e o tampenie sa stai pe margine. Palpiatant e sa sari, sa simtit acea scurta senzatie de zbor: sa iubesti, sa ai incredere, sa suferi, sa fi ranit, sa fi terfelit, SA TRAIESTI. Daca stai pe margine, fara sa vrei sa risti, nu se cheama ca ai inteles ceva din viata asta (sau pentru cei care nu credin reincarnare, nu se cheama ca ai trait cu adevarat). Bine, stiu, sunt vorbe mari, nu e mereu posibil, uneori nu vrei decat sa stai pe bara, sa-i lasi pe altii sa se friga, dar uneori merita sa te frigi, pentru ca dupa te poate astepta o experienta minunata.

    Asa, si, ca sa inchei (v-am plictisit destul), e clar si evident ca nu-ti place matematica si fizica pentru ca te-ai legat de ele. N-ai zis ca nu era totusi mai bine cand erai mai mic si nu stiai verbele neregulate in franceza sau ca in nu stiu ce poezie a lui Arghezi (atat de rau ma enerveaza ca am uitat titlul...), albina era de fapt o metafora pentru sufletul poetului, ci te-ai legat de mate si fizica. Ce ai cu ele? Zi tu ca nu e interesant sa aflii cum se creaza o imagine in lumea care ne inconjoara?
    (si, ofc, vezi zice ca nu, dar asta cu materiile preferate e chestie de prof mai mult decat de materie in sine, pentru ca de la un punct inainte, inutile sunt toate pentru ca sunt prea specifice. Dar mie chiar imi place fizica:-??)

    Bun, ma indoiesc ca macar unul dintre voi a citit pana aici, dar daca da, il felicit pentru radare:D. Scuze pentru innebuneala, dar dupa o sapatamana extrem de lunga de scoala, debitez ineptii (Mihai stie ca de la oboseala ma apuca asa o vorbarie lunga si fara roooost:)) Remember the beautiful days? Abia astept vara viitoare!)

    RăspundețiȘtergere